Pe 27-30 mai 2019 s-au desfășurat la Palatul Parlamentului din București lucrările celei de-a 8-a conferințe europene AeroDays. Lansată în 1991, conferința Zilele Aeronauticii Europene (AeroDays) reprezintă evenimentul de vârf în cercetarea științifică și inovarea tehnologică, o platformă de diseminare și de analiză a celor mai recente dezvoltări în aviație și în transportul aerian în Uniunea Europeană. Această ediție a fost însă una globală, prin participări la cel mai înalt nivel din Statele Unite, China și Federația Rusă, ceea ce demonstrează competitivitatea Uniunii Europene în cercetarea și dezvoltarea aerospațială. Pentru prima oară în Europa Centrală și de Est, AeroDays a inaugurat la această a 8-a ediție un concept inovativ, TandemAEROdays19.20, compus din două evenimente integrate organizate în România în 2019 și în Germania în 2020.
Principalii organizatori ai acestui eveniment în tandem sunt Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială INCAS și Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt DLR, cu sprijinul Comisiei Europene și în cadrul Președinției României a Consiliului UE. Personalitățile care au creeat acest concept sunt Dr. Cătălin Nae, președinte INCAS și EREA (Alumnus UPB FIA) și Prof. Rolf Henke, membru al consiliului de administrație pentru aeronautică al DLR, șef al ACARE.
Universitatea Politehnica din București a fost reprezentată de Rectorul Mihnea Costoiu, care a fost keynote speaker în panoul despre educația aeronautică, moderat de Prof. Spiros Pantelakis, președintele European Aeronautics Science Network (EASN). Din panel au mai făcut parte Dr. Joris Melkert, Decan al TU Delft și Președinte PEGASUS, precum și Rita Ponza, CEO al companiei HIT09 (un spin-off de inginerie aerospațială al Univ. Padova).
De asemenea, universitatea a mai avut un generos stand în spațiul expozițional, la care a fost expus un avion fără pilot cu propulsie electrică (Volta), realizat de absolvenți ai facultății în cadrul unui contract al UPB. De asemenea, au fost expuse bannere cu aeronave proiectate și fabricate de profesori sau de absolvenți de prestigiu ai Secției de Aviație a UPB, cum sunt Prof. Elie Carafoli, Prof. Ion Grosu și Ing. Iosif Șilimon.
Dintre absolvenții de prestigiu, l-am prezentat și pe Ing. Bogdan Marcu, proiectantul turbopompei lansatorului Falcon 9 în cadrul programului SpaceX, de asemenea pe General Dr. Dumitru Dorin Prunariu, primul și singurul cosmonaut român.
Prezența la conferință a Dr. Jaiwon Shin, lider al Cercetării Aeronautice a NASA este o dovadă a impactului internațional al acestui eveniment major. Pe 30 mai am avut plăcerea de a-l primi pe Dr. Shin și în comunitatea studenților și profesorilor noștri, la UPB-FIA.
La panelul de Competitivitate Industrială, Serge Durand, Director General, Airbus Helicopters Romania a menționat că în fiecare aeronavă Airbus care zboară astăzi, găsim cel puțin două componente majore fabricate în România. Această afirmație este o recunoaștere importantă a competitivității industriei aerospațiale românești. Puetm adăuga că inginerii români nu contribuie doar la fabricație, dar și la proiectarea unor componente ale aeronavelor Airbus, prin subcontractare către filiale românești cum ar fi GKN Fokker Engineering Romania, ALTEN Delivery Center, AKKA Technologies, Assystem etc.
În secțiunea științifică, o echipă a UPB-FIA (subsemnatul și S.l. dr. ing. C. E. Constantinescu) am prezentat Machine Learning Aplicat la Optimizări de Siguranță și de Securitate Aeronautică.
În cea de-a treia zi AeroDays, UPB-FIA a avut plăcerea de a găzdui o foarte importantă reuniune a European Aeronautics Science Network (EASN). Prof. Spiros Pantelakis de la Univ. din Patras, Președintele EASN, a urat bun venit UPB-FIA ca nou membru al prestigioasei organizații. Persoane care funcționează ca Puncte Naționale de Contact EASN din 18 țări au participat la întâlnire.
Joris Melkert a avut o prezentare semnificativă despre viitorul educației în ingineria aerospațială.
El a trecut în revistă „provocările care stau în fața viitorilor ingineri:
- să ”înverzească” aviația
- să crească nivelul de siguranță încă și mai mult
- să aibă competențe digitale mai mari
- să fie capabili de a lucra în echipe internaționale, multidisciplinare și interdisciplinare
- să fie pregătiți pentru profesii care nu există astăzi
- să fie destul de mulți”
„Cum putem utiliza cel mai bine cele 3 cicluri?”
„Licență:
- predarea tuturor cunoștințelor de bază
+ îmbunătățirea competențelor digitale
+ îmbunătățirea competențelor pentru lucrul în echipă
Joris Melkert a reiterat că „ar trebui să avem un sistem european de control al calității bazat pe conținutul învățământului, atât pentru cunoștințe cât și pentru competențe, pentru a trage toți în aceeași direcție” și a menționat proiectul PEGASUS, unde INCAS este membru deplin.
„Master:
- Locul unde studenții învață să se specializeze
- Locul unde te poți adapta repede cerințelor partenerilor prin cursuri la alegere”
Specializarea ar trebui luată sub anumite rezerve!
„Specializare Nu pentru că vei rămâne aerodinamician, specialist în structuri / inginer de propulsie / proiectant de aeronave / inginer de control automat pentru restul vieții.
Dar deoarece aici înveți cum să devii un profesionist (învățare pe tot parcursul vieții)”.
„Doctorat:
Locul unde inventăm viitorul
Aici începe dezvoltarea a unor părți din viitoarele generații de aeronave
De asemenea aici este locul unde se nasc ideile viitoarelor companii start-up”
L-am întrebat pe Joris Melkert care ar trebui să fie ținta sistemului de educație aerospațială? Inginerie aerospațială sau cercetare științifică aerospațială? El a dat un răspuns interesant și ambivalent: noi țintim să scoatem ingineri aerospațiali, dar cel mai bun mod de a face bine acest lucru este prin știința aerospațială! A explicat că cele mai bune școli de științe aerospațiale au produs cei mai buni ingineri.
În spațiul expozițional, toate realizările europene majore în cercetarea aeronautică au fost ilustrate cu machete, eșantioane, instalații experimentale și modele de aeronave.
ROMAERO a prezentat un proiect de avion electric BN-2, dezvoltat în parteneriat cu o echipă UPB-FIA condusă de Conf. dr. ing. Petrișor Pârvu.
Am avut bucuria să-i întâlnim la tot pasul pe absolvenții Facultății de Inginerie Aerospațială a UPB la AeroDays, începând cu foarte apreciații organizatori Dr. Cătălin Nae, președinte INCAS și EREA, ing. Claudia Dobre, organizator al AeroDays 2019 (INCAS). Aici mai jos m-am fotografiat cu Ing. Ovidiu Dumitrache de la EUROCONTROL (stânga) și Dr. Cătălin Fotache de la United Technologies Research – Pratt & Whitney (dreapta).
PoliJobs 2018
PoliJobs 2018 va avea loc anul acesta pe 7 și 8 noiembrie (Miercuri si Joi), în Holul AN, între orele 10.00- 16.00. Este cel mai mare târg de cariere, organizat de către Universitatea Politehnica din București, prin intermediul POLIJOBS. Peste 50 de companii de pe...
Les journées de l’espace
Invităm comunitatea noastră academică să participe la un important eveniment organizat de Institutul Francez din București în domeniul spațial:
GKN Fokker Engineering Romania
GKN FOKKER ENGINEERING ROMÂNIA angajează ingineri aerospațiali. În 2016 am semnat un parteneriat strategic cu această prestigioasă companie, care are peste un deceniu în România și multe reușite la activ în domeniul proiectării de aeronave de ultimă generație cu...
Președintele Klaus Iohannis la Universitatea Politehnica din București
Pe 4 octombrie 2018 în Noua Aulă a Universității Politehnica din București s-a desfășurat un eveniment festiv cu ocazia aniversării a 200 de ani de la înființarea de către Gheorghe Lazăr a primei școli superioare tehnice din Țara Românească, ”Şcoala Academicească...
CATIA Lab
Catia Lab este laboratorul prin care UPB - Facultatea de Inginerie Aerospațială și ALTEN Delivery Center Bucharest(GECI Engineering Services) își doresc să pună bazele următoarei generații de ingineri proiectanți de aeronave și nu numai. Invităm toți studenții care...
Deschiderea Anului Universitar 2018-2019
Deschiderea anului universitar 2018-2019 va avea loc pe data de 24 septembrie 2018, in Aula Universității Politehnica din București, începand cu ora 10.00. <Repartizarea locurilor pe facultăți> La ora 14.00 Facultatea de Inginerie Aerospațială organizează...
Program Special Decanat
Programul special al Decanatului Facultății de Inginerie Aerospațială pe perioada de concediu (20 iulie - 26 august 2018) este următorul: Miercuri 25 iul, 1 aug, 8 aug, 15 aug, 22 aug (12 - 14) Luni 30 iul (12 - 14) Pentru Admitere licența - sesiunea de completare a...
Premiul Nicolae Tipei 2018
Pentru editia 2018, regulamentul de acordare a prestigiosului “Premiu Nicolae Tipei” a fost îmbunătățit. Recompensa financiară a crescut de la $750 la $1500 (USD), ca urmare a deciziei domnului profesor Sever Tipei, care cu generozitate finanțează acest premiu...
Angajări GURUCAD
Compania GURUCAD SRL recrutează personal calificat pentru desfășurarea proiectelor comapaniei, ingineri care să poată lucra 8 ore pe zi 5 zile pe săptămână. Absolvenții de licență care doresc să-și continue studiile la master nu se încadrează în acest profil. De...
Eveniment FIA-AEROSTAR iunie 2018
S.C. AEROSTAR S.A. BACĂU, GRUP INDUSTRIAL AERONAUTIC, având ca obiect de activitate proiectarea, construcţia, reparaţia şi modernizarea aeronavelor civile şi militare, intenţionează să angajeze minim 20 ingineri aviaţie în cursul anului 2018, din rândul absolvenţilor...
0 Comentarii