Tunelul aerodinamic din Polizu a fost la momentul inaugurării lui unul din cele mai avansate laboratoare de aerodinamică din lume. Tunelul a fost proiectat de Ion Stroescu (1888-1961), pe baza unui proiect original care îngloba un brevet de invenție și mai multe inovații pe plan mondial. Ion Stroescu era profesor de sport, dar cu o pasiune și cu o intuiție fascinantă pentru aerodinamică. Astăzi este recunoscut ca inventator și deschizător de drumuri în aerodinamica experimentală. Primul tunel aerodinamic l-a construit în 1927 la Râmnicu Sărat, în sala de sport a liceului unde preda.
În același an obține două valoroase brevete de invenție, pentru controlul stratului limita prin injectie-suctiune la perete (brevet 11.169/1925 si 13.677/1925 Ion Stroescu).
Se observă planurile tunelului din Râmnicu Sărat și imagini din timpul construcției.
Noul tunel aerodinamic a atras atenția Prof. Elie Carafoli, renumitul aerodinamician român, fondatorul școlii de inginerie aeronautică. El a încercat să oprească demolarea tunelului, ordonată de minister întrucât ocupă ”abuziv” sala de sport. Nu a reușit acest lucru, în schimb a obținut detașarea lui Ion Stroescu la Școala Politehnică.
În 1929 l-a numit pe acesta asistent la Catedra de Aerodinamică. Sub îndrumarea Prof. Elie Carafoli, Ion Stroescu proiectează și conduce lucrările la tunelul aerodinamic din Polizu.
În camera experimentală a tunelului aveau să fie testate toate modelele de avioane românești. Camera era dotată cu o balanță cu cuțite, o altă invenție care demonstrează creativitatea aerodinamicienilor români.
Pe 7 mai 1931, Regele Carol al II-lea, împreună cu Principele Nicolae, cu Primul-Ministru Nicolae Iorga și cu Rectorul Școlii Politehnice, Nicolae Vasilescu-Karpen inaugurează cel mai important tunel aerodinamic din Sud-Estul Europei și unul dintre cele mai moderne și mai bine dotate din Europa la acea vreme.
Putem recunoaște ușor ”Marele Amfitearu al Școalei”, actualul amfiteatru F024 Acad. Virgiliu N. Constantinescu al Facultății de Inginerie Aerospațială. Tunelul aerodinamic din Polizu a contribuit la relativa superioritate a industriei aeronautice românești înainte și în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Sute de proiecte de noi tipuri de aeronave, profiluri de aripă sau alte componente au putut fi testate. Unele dintre aeronavele proiectate în acest tunel au avut performanțe la cel mai ridicat nivel pe plan mondial, rivalizând cu aeronave americane, britanice sau germane.
în 1937 Ion Stroescu este detașat la Facultatea de Științe a Universității București, la laboratorul Prof. Victor Vâlcovici, care era doctor în aerodinamică la școala reputatului savant Ludwig Prandtl (1931).
Ludwig Prandtl a vizitat Școala Politehnică în 1941, în special cu scopul de a vedea tunelul aerodinamic din Polizu. În imagine, de la stânga la dreapta: C.C. Teodorescu, Elie Carafoli, Ludwig Prandtl, Dionisie Germani, Victor Vâlcovici, Lucius Saveanu, Ion Cârstoiu si Nicolae Tipei.
Pe scara tunelului, se pot vedea în imagine C. C. Teodorescu, Ludwig Prandtl și Dionisie Germani.
Rezultatele experimentale obținute printr-un efort intens sub conducerea Prof. Vâlcovici și după 1941 cu participarea tânărului matematician Ion Șabac, capătă recunoaștere internațională.
În 1943 prezentarea lui Ion Stroescu la Academia de Cercetare din Berlin a generat aprecieri laudative ale Prof. Ludwig Prandtl si Prof. A. Betz.
În 1946 la al Patrulea Congres de Mecanică Aplicată, Ion Stroescu prezintă la Sorbona comunicarea “Un nou tip de tunel aerodinamic”.
“Prof. Edmond Brun cere permisiunea de a utiliza proiectul tunelului din București pentru a construi un tunel similar la Sorbona” (Prof. V. Vâlcovici).
În anii 2000-2008, sub îndrumarea Prof. Sterian Dănăilă, prin eforturi financiare deeosebite, tunelul aerodinamic din Polizu a fost renovat și modernizat, constituind un laborator de aerodinamică valoros. Au fost necesare decizii foarte sensibile, la intersecția dintre criteriul păstrării valorii istorice, de patrimoniu, și cel al modernizării laboratorului la standardele secolului XXI.
(Acest articol a fost adaptat după prezentările Prof. Sterian Dănăilă, folosind materiale originale ale Departamentului de Științe Aerospațiale ”Elie Carafoli”, utilizând și articolul Conf. Nicolae Șerban Tomescu, ”An important achievement of Professor Ion Stroescu: the wind tunnel of the Polytechnic School of Bucharest” publicat în 2011 în Buletinul INCAS. O altă referință este articolul Buiu V, Ion Stroescu (1888-1961) A Man and a Life –for a passion, INCAS BULLETIN, Volume 3, Special Issue/ 2011, pp. 1 – 15. O referință bibliografică importantă asupra întregului domeniu este cartea ”Istoria învățământului superior de aviație” de Prof. Virgil Stanciu)
Clinceni Airshow 2017
Clinceni Airshow are loc sâmbătă,10 iunie 2017, cu începere de la ora 18:00 la Aerodromul Clinceni, în organizarea Aeroclubului României. Studenții și profesorii Facultății de Inginerie Aerospațială sunt invitați să participe. Ne regăsim și noi în sloganul ”Tradiție...
Apeluri Big Data from Space
Semnalăm trei apeluri la Conferințe sau Publicații pe tema Big Data from Space, prin amabilitatea Prof. Mihai Datcu (DLR): 2017 Conference on Big Data from Space (BiDS'17) Research, Technology and Innovation 28-30 November 2017 Centre de Congrès Pierre Baudis,...
Internship la Sun Aviation
Oferta pentru doua locuri internship de la Sun Aviation (OTP).
TeCHALLENGE
Honeywell România, Universitatea POLITEHNICA din București, împreună cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București organizează în perioada 17 mai – 20 octombrie 2017 competiția de proiecte inovatoare în domeniul energiei. Competiția se adresează atât studenților...
Aero Expo și AFASES Brașov 2017
Aero Expo 2017 și Conferința internațională AFASES 2017 organizate de Academia Forțelor Aeriene Henri Coandă la Brașov în perioada 25-28 mai 2017 s-au bucurat de o participare semnificativă a comunității de aviație din România, dar și de prezența unor personalități...
Programare Examene vară 2017
Programarea sesiunii de examene de vară 2016-2017 Sesiunea de refaceri pentru anii terminali Program susținere rapoarte de cercetare master vară 2017
Aerospace Europe CEAS 2017
În 2017 se organizează pentru prima oară în România Conferința Aerospace Europe CEAS la Palatul Parlamentului, 16-20 octombrie 2017. Universitatea Politehnica din București, Facultatea de Inginerie Aerospațială are onoarea de a fi un partener activ al organizatorilor....
Premii Sesiuni de Comunicări Științifice Studențești
Facultatea de Inginerie Aerospațială a organizat trei secțiuni de Comunicări Științifice Studențești pe 12 mai 2017. S-au acordat la fiecare secțiune un premiu I (400 lei), un premiu II (300 lei), un premiu III (200 lei) și o mențiune (100 lei). Secțiunea 09-01...
Safety First!
Studenții anului III sunt rugați să ia legătura cu responsabili de practică în vederea instructajului privind securitatea muncii. Instrucțiunile generale pot fi descărcate din pagina Studenți/Practica. Anexa 6, semnată și completată trebuie adusă odată cu convenția...
Eveniment FIA-Aerostar mai 2017
S.C. AEROSTAR S.A. BACĂU, GRUP INDUSTRIAL AERONAUTIC, având ca obiect de activitate proiectarea, construcţia, reparaţia şi modernizarea aeronavelor civile şi militare, intenţionează să angajeze minim 20 ingineri aviaţie în cursul anului 2017, din rândul absolvenţilor...
0 Comentarii