”Parteneriatul îndelungat dintre Universitatea Politehnica din București și GKN Fokker Engineering Romania este unul foarte prețuit de compania noastră. Nu doar că simțim acea obligație morală de a investi în comunitatea noastră locală, dar credem că o apropiată și bună colaborare dintre comunitatea de afaceri și instituțiile academice ne vor îmbunătăți avantajul competitiv. Pentru a atrage și menține personal înalt calificat și bine pregătit, dorim să investim și să împărtășim din cunoașterea și din experiența noastră în universitate, în viitoarele talente ale acesteia. Facultatea de Inginerie Aerospațială din UPB este una dintre cele mai bune din acest domeniu și noi suntem mândri și onorați să putem contribui la aceasta.
Aceasta e într-adevăr o situație de câștig reciproc.”
Tom Leene
Director al GKN Aerospace – Fokker Engineering Romania
București, februarie 2019
EUROCONTROL prin centrul Maastricht Upper Area Control (MUAC) asigură dirijarea a aprox. 1,87 milioane de zboruri pe an. Acolo lucrează 303 de controlori de trafic împreună cu 138 de ingineri, ceea ce ilustrează creșterea importanței inginerilor în viitoarele sisteme de control al traficului aerian. Ne bucurăm că inginerii români, pregătiți la Universitatea Politehnica din București, Facultatea de Inginerie Aerospațială își aduc contribuția în acest domeniu de avangardă. Chiar și studenții noștri în practică la EUROCONTROL au realizări deosebite. Ca exemplu, în 2017, studentul bursier de merit din anul III Navigație Aeriană George Cristian Simion a făcut practica de 3 luni la MUAC, realizând o aplicație de management al traficului aerian pentru care a primit aprecieri entuziaste din partea specialiștilor de acolo. Ing. Peter HENDRICKX, Director ATS ENGINEERING / ATM Systems a transmis felicitări UPB-FIA, menționând ”Ne vom aminti multă vreme de Cris Simion, pentru că estimez că instrumentul creat de el va fi folosit de experții noștri multă vreme de-acum încolo… Din punctul nostru de vedere, el și-a absolvit practica “Cum Laude”. Mulțumim încă odată pentru faptul că ne furnizați excelenții dvs. studenți.” Printre studenții noștri care au mai făcut practică la Maastricht în anii anteriori, menționăm pe ing. Georgiana Ursachi, MAEng (ROMATSA), ing. drd. Barna Istvan Jakab, MAEng (Premium Aerotech), ing. Andrei Mihai Dobre MAEng, (Blue Air), ing. Bogdan Burtescu, MAEng (JLG), ing. Monica Popa (contractor la EUROCONTROL MUAC), ing. Bogdan Danciu (șef de promoție UPB-FIA 2017, masterand ETH Zürich), ing. Radu Alexa. Toți au contribuit la această impresie deosebită pe care școala românească de inginerie aerospațială a lăsat-o la EUROCONTROL și care avut ca rezultat semnarea unui acord istoric cu Universitatea Politehnica din București, Facultatea de Inginerie Aerospațială. Este o recunoaștere internațională a performanței școlii noastre, dată de una dintre cele mai respectate organizații din aviația mondială.
”Datorez o bună parte a succesului meu profesional și a reușitei în carieră pregătirii academice de excepție, profesionalismului și dedicației cadrelor didactice de care am beneficiat ca student al Facultății de Inginerie Aerospațială.
Ce a făcut și face specială această facultate nu este numai programul academic oferit, dar și atmosfera, calitatea și exigența cadrelor didactice și nu în ultimul rând fascinația domeniului.
Nivelul ridicat de reușită în cariera profesională a absolvenților Facultății de Inginerie de Aviație este rezultatul standardului ridicat de educație academică și de aviație oferit de această facultate. Absolvenții i-au purtat numele și i-au făcut renumele peste tot în lume, în variate domenii legate de aviație și nu numai. Îi regăsim oriunde profesionalismul, calitatea educației academice, spiritul de inventivitate și dedicația sunt necesare reușitei: de la Airbus, Boeing sau Bombardier la IAvB, COMOTI, INCAS sau Aerostar, de la Microsoft, Alcatel sau Thales la ADACEL sau Indra, de la OACI, Eurocontrol, ESA, EASA sau AACR, la ROMATSA, TAROM sau BlueAir, pentru a cita numai câteva din instituțiile sau înterprinderile care beneficiază de expertiza și pregătirea lor.
Pentru a parafraza cuvintele celebre ale președintelui Statelor Unite ale Americii, John F. Kennedy (12 septembrie 1962, Rice Stadium, Houston, Texas – “We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard; because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one we intend to win”) alegem să urmăm cursurile facultății de inginerie aerospațială nu pentru că este ușor, ci pentru că este greu, pentru că suntem pregătiți a ne asuma provocarea unei curse dificile și deciși a dedica toate eforturile și energiile necesare pentru a o câștiga. Sunt mândru a mă număra printre absolvenții acestei facultăți.”
Ing. George Firican
Director adjunct al Organizației Aviației Civile Internaționale – Regiunea Europa și Atlanticul de Nord (ICAO-EUR/NAT)
Paris, martie 2017
„Pentru mine este o imensă plăcere să fiu aici. Petrecând mulţi ani în Eurocontrol, am interacţionat cu oameni de toate felurile, din diferite ţări şi un lucru a devenit evident pentru noi toţi: standardul educaţiei de aviaţie de aici, din România. Profesioniştii care veneau în Eurocontrol din România se remarcau dintre celelalte naţionalităţi, erau „cap şi umeri” mai sus decât ceilalţi, pentru că erau atât de bine pregătiţi, prin cursurile pe care le urmaseră aici, în această universitate. De aceea am ţinut să vin în tot acest timp [de 12 ani], să aduc recunoştinţa şi aprecierea mea pentru profesorii lor din România, pentru munca lor remarcabilă şi pentru viziunea lor, care, în mod evident, au stat la baza unei asemenea pregătiri.”
Ing. Peter Stastny
director, ATM Safety Consultants
Ex-director safety EUROCONTROL și expert ATM la Imperial College of London
(din prezentarea la Air Navigation Convention 2010)
„Am intâlnit mulți oameni interesanți, începând cu universitatea. Sunt foarte recunoscător și mândru de profesorii mei. Nu pot să-mi exprim gratitudinea în cuvinte. Ca mine și mulți alți colegi de-ai mei care lucrează la Eurocontrol, suntem absolvenții acestei facultăți și această reușită aparține profesorilor noștri. Le mulțumesc și sunt recunoscător pentru cât de exigenți au fost cu noi, când am fost studenți în această universitate. Bucurați-vă de ei și respectați-i, pentru că ei vă vor deschide mintea și vă vor ghida carierele viitoare. În cei cinci ani de universitate, n-am îndrăznit niciodată să intru în clasă după profesorul meu. Fiți destepți, învățați, încercați să-i depășiți [pe profesori], dar în același timp fiți modești și încercați să studiați cât de mult este posibil, pentru a dovedi că sunteți demni de titlul de alumni ai Facultății de Inginerie Aerospațială. Eu am venit la această facultate deoarece fratele meu studiase aici. Astăzi, el este responsabil pentru motoarele de la Airbus A380 și își iubește mult munca. Am absolvit în 1992 secția de avionică [Echipamente și Instalații de Aviație]. Când am terminat, l-am întâlnit pe Dan Andrei, unul din „tații” mei secunzi și am debutat la Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Apoi m-am mutat la ROMATSA – acolo am trăit timpuri extraordinare și cred că este foarte mult de lucru aici, în România. După câțiva ani am fost cooptat la Eurocontrol. Suntem aproximativ 2000 de oameni, împărțiți în câteva locații. Eu lucrez la Bruxelles, în Belgia, unde avem un centru pentru Unitatea de Management, care încearcă să prevină întârzierile în Europa, precum și un birou pentru Facturarea Serviciilor. Mai avem un centru de cercetări lângă Paris, o școală în Luxemburg, un centru de control de trafic în Olanda, la Maastricht, cel mai aglomerat centru de control din Europa. Acolo, ca manager principal de program lucrează unul dintre cei mai buni prieteni ai mei, Răzvan Mărgăuan, care este unul dintre absolvenții străluciți ai acestei facultăți – am un mare respect și recunoștință pentru acest gentleman (românii au asemenea rezultate bune, oriunde se duc). Din păcate el nu a putut veni la aceasta Convenție, dar transmite salutări profesorilor și studenților. ICAO, împreună cu Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA) au o inițiativă denumită „Next Generation Professionals”. Studiile lor au arătat că aviația va necesita peste 200.000 noi piloți până în 2018 și mai mult de 350.000 de piloți până în 2026. Când veți absolvi, vă veți aminti doar cele mai bune lucruri pe care profesorii le-au investit în voi. Ei vă vor înarma cu ceea ce aveți nevoie pentru a reuși. ”
Ing. Antonio LICU
Șeful departamentului pentru siguranță aeronautică al EUROCONTROL
(din prezentarea la Air Navigation Convention 2010)
„Am absolvit în 2001 specializarea de avionică [Echipamente și Instalații de aviație] a acestei facultăți. Fără să fie un moment cheie al industriei aeronautice române, am fost angajat la Ministerul Transporturilor și am înțeles cum lucrează această instituție la nivelul aviației. Atunci am avut norocul să-mi cunosc un alt mentor, pe dl. Dan Andrei, care m-a cooptat la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, unde am lucrat 4 ani ca inspector aeronautic. În 2004 am avut șansa deosebită să petrec un an la Maastricht Upper Area Control, unde i-am cunoscut pe colegii din alte generații care lucrează la Eurocontrol. Când m-am întors, am fost manager cu calitatea la Blue Air un an, când tocmai porniseră. Din 2006 lucrez la Tarom, cu diferite responsabilități, de la inspector-șef cu siguranța zborului, la poziția actuală de manager cu siguranța și calitatea. Am avut o oportunitate extraordinară în acești 9 ani să lucrez în atât de diferite domenii ale aviației civile, fapt care m-a ajutat mult. A fost și o provocare să trec din domeniul regulatorilor în cel operațional, unde vezi că nu toate sunt negre sau albe, uneori vezi și zone gri, vezi cum funcționează industria, care sunt bunele și relele. În facultate m-am implicat în Euroavia, am fost președintele acestei organizații timp de 3 ani, ajutandu-mă mult să cunosc mai bine aviația civilă din România și din alte țări. Am ales ingineria aerospațială din pasiune. Aceasta este o industrie internațională, iar noi, absolventii ne-am integrat foarte bine în ea. Românii care absolvă această facultate se pot duce oriunde în lume și lucra la orice problemă. Puteți avea succes de asemenea și în România. Această facultate a dat „pieței” „produse foarte bune. Mergeți la cursuri, nu vă puneți întrebări la ce vă trebuie diversele materii, ele vă vor ajuta mult în viitoarea voastră profesiune. Când veți absolvi, piața se va fi ridicat. În decada următoare, domeniul protejării mediului va fi foarte important. De asemenea, industria transportului aerian este de viitor.”
Ing. Dragoș MUNTEANU
ex-Șef al Departamentului de Siguranță și Calitate al TAROM
Expert al IATA (International Air Transport Association)
(din prezentarea la Air Navigation Convention 2010)
”La politehniști, cei mai respectați, elita, erau electroniștii, automatiștii și cei de la Aeronave, adică facultățile la care mulți mergeau din pasiune, și nu doar pentru o diplomă, la care se intra cel mai greu și la care se învăța cel mai mult.”
(George Butunoiu, ”Facultățile pe vremea comuniștilor”, Blog 24 aug 2015)