”În urmă cu 85 de ani, la 22.07.1918 s-a născut un om deosebit care, deși a încetat din viață la 8.02.1981, la vârsta de 63 de ani, rămâne prin realizarea planoarelor de tip IS în istoria aviației române, dar și ca un om deosebit, care trăiește încă în memoria celor care l-au cunoscut.
Dupa absolvirea în anul 1941 a secției de Aviație la Politehnica din București se angajează ca inginer la IAR Brașov, iar în activitatea sportivă obține în anul 1944, la Aeroclubul Sânpetru, brevetul de pilot planorist, iar în anul 1947 brevetul de pilot pe avioane.
În paralel cu activitatea sa în profesia de inginer, ca șef secție montaj la IAR Brașov, realizează în activitatea sportivă la Aeroclubul Sânpetru în anul 1949 primul său planor IS-2, care va deschide o serie de 32 de tipuri de planoare cu performanțe apreciate atât în țară cât și în străinătate.

Ca inginer la IAR Brașov, pe lângă construcția de avioane a participat în anul 1945 și la realizarea la uzina IAR-Brașov a primului tractor românesc IAR 22.

După 1945 uzina de aviație IAR-Brașov este desființată de regimul comunist impus de sovietici și este transformată în întreprindere de tractoare denumită la început Sovromtractor iar apoi Tractorul Brașov care preia personalul, utilajele și clădirile uzinelor IAR din vecinătatea gării CFR Brașov unde funcționează și în prezent.

După anul 1950, ca șef de secție la Uzinele de Reparat Material Aeronautic – URMV3 înființată în unele din hangarele nepreluate de Tractorul Brașov și rămase de la IAR, inginerul Iosif Șilimon continuă construcția de planoare, realizând planoarele din lemn IS-3 (1953), cu variantele IS-3a, IS-3b, IS-3c si IS-3d (1956), acesta din urmă fiind realizat în serie și utilizat în cadrul Aeroclubului României.
Tot la URMV3, inginerul Iosif Șilimon a realizat planoarele IS-4 și IS-11 în 1957, IS-7 în 1958, IS-3e, IS-3f și IS-9 în 1959 și motoplanorul IS-9a în 1960.

Acesta era primul motoplanor realizat în România și printre primele realizate în lume și a fost echipat cu un motor cu piston cu răcire cu aer și cilindri opuși care era primul motor de aviație realizat în România după 1945 fiind conceput și construit de colegul de planorism al lui Iosif Șilimon, inginerul Erast Berențan.

În anul 1956 inginerul Iosif Șilimon obține insigna internațională FAI „C“ de argint, pentru performanțele sale cu planorul, iar în anul 1960 ca o recunoaștere a contribuției sale în domeniul aeronauticii primește diploma internatională „Paul Tissandier“ acordată de Federația Aeronautică Internațională.
Din 1960, după desființarea URMV3, inginerul Iosif Șilimon continuă construcția planoarelor în cadrul unei secții de la Industria locală Ghimbav (locul în care astăzi există IAR SA Brașov), realizând planoarele IS-8a (1960), IS-5 (1961), IS-12 și IS-13 (1962), IS18 (1965) și IS-19 (1967).
După ce este desființată și această secție ca urmare a directivelor politice ale regimului comunist, prin stăruințele sale, inginerul Iosif Șilimon ajutat de prietenii săi inginerul Erast Berențan si inginerul Nicolae Costin, reușește să determine înființarea unei întreprinderi de construcții aeronautice-ICA-Ghimbav la Ghimbav în hangarul Aerocubului Romaniei care a fost obținut datorită sprijinului acordat de comandantul Aeroclubului Ghimbav, pilotul Romeo Vlădescu.

Dupa înființarea la data de 14 noiembrie 1968 a Întreprinderii de Construcții Aeronautice ICA-Ghimbav, inginerul Iosif Șilimon este numit la început inginer șef, iar apoi director tehnic și continuă realizarea planoarelor IS și realizează și două tipuri de avioane, IS 23 și IS 24, pentru misiuni ale aviației utilitare și ale aviației sportive.
Seria planoarelor din familia IS a fost continuată cu tipurile IS-18/25 (1969), cu planorul biloc de construcție metalică IS-28 și cu planorul monoloc de construcție metalică IS-29D (1970), apoi cu planorul monoloc de construcție metalică IS29-E (1971), cu planorul biloc de construcție metalică IS-28B (1973) și cu planoarele biloc de construcție metalică IS-28B2 (1974), realizate în serie de peste 350 de exemplare, mai mult de 200 dintre ele fiind exportate în țări ca SUA (100 de planoare).
Construcția de planoare a continuat cu planoare metalice monoloc de tipul IS-29D2 (1975) construite în serie de peste 250 de exemplare, din care 175 pentru export, cu planoarele biloc de construcție metalică IS-32 (1977) și IS-30 (1978).

Din cele peste 600 de planoare de tipul IS realizate la ICA Brașov (actuala IAR SA Brașov) în cei 35 de ani de la înființare, o treime este utilizată în cadrul Aeroclubului României, iar două treimi, circa 400 de planoare au fost exportate, fiind și astăzi utilizate cu succes de planoriștii din multe țări ale lumii (SUA, Australia, Anglia, Franța, Belgia, Germania, Ungaria, Japonia, Mexic, Canada, Argentina).
Cu un deosebit simț al tendințelor dezvoltării aviației în lume, inginerul Iosif Șilimon lansează la ICA Brașov construcția de motoplanoare în România realizând motoplanoarele metalice biloc cu locurile alăturate IS-28M2 (1976) și motoplanoarele metalice biloc avand posturile de pilotaj amplasate în tandem IS-28M1 (1977).
În perioada 15 august – 4 octombrie 1978 cu un motoplanor IS-28M2 se realizează în premieră turul celor 48 de state continentale ale SUA.
Între 8 mai – 3 iulie 1980, trei motoplanoare biloc IS-28M2 realizează un traseu de 22.000 de kilometri Brașov – Tocumwal (Australia), în presa aviatică fiind denumite motoplanoarele maratoniste. (Un articol despre această călătorie epică aici)

Cu planorul biloc IS-28B2 s-a realizat de catre piloții Tom Knauft și Robert Tawse, la data de 7 aprilie 1979, un record mondial de 829 de kilometri dus-întors în SUA – Pensylvania.
În România, în cadrul Aeroclubului României, cele peste 250 de planoare și motoplanoare de tipul IS au realizat în cei 50 de ani de utilizare un total de cca 200.000 ore de zbor cu cca 800.000 de starturi (aterizări-decolări) cu o medie de 15 minute/start.
Ele au dovedit calități de zbor remarcabile, dar și o siguranță și fiabilitate în exploatare care le mențin și astăzi competitive pe plan național și mondial.
Performanțele deosebite obținute în construcția de planoare care au depășit granițele țării fiind printre realizările remarcabile la nivel mondial au contribuit la menținerea prestigiului aeronautic de care s-a bucurat România încă de la începuturile aviației mondiale prin realizările lui Traian Vuia, Henri Coandă și Aurel Vlaicu.

Planoarele de tip IS au caracteristici constructive care definesc un stil propriu care a evoluat de la clasic la modern în pas cu evoluția construcției de planoare la nivel mondial, dar indiferent de epocă și stil toate au o trăsătură comună de robustețe și fiabilitate care confirmă profesionalismul și pasiunea pentru aviație dar și dragostea și grija față de viața planoriștilor a inginerului planorist care a fost Iosif Șilimon.”

ing.dipl. Traian TOMESCU

(articol preluat din Univers Ingineresc nr.: 2/2003 290 – 16-31 ianuarie 2003; ing. Traian Tomescu este de asemenea absolventul Facultății de Inginerie Aerospațială / Facultatea de Aeronave şi Instalaţii de Bord din Institutul Politehnic Bucureşti în anul 1970 şi, ca inginer la S.C. I.A.R. S.A. – Braşov, şef al secţiei Montaj general şi încercări aeronave, a contribuit la montajul a peste 1000 de planoare, motoplanoare, avioane şi elicoptere. Este aeromodelist şi pilot sportiv – planorist de performanţă cu insigna F.A.I C argint din 1970. A lucrat 37 de ani ca inginer la S.C. I.A.R. S.A. – Braşov şi în perioada 20072011 a fost director general la S.C. Construcţii Aeronautice S.A. – Braşov, în prezent fiind pensionar. Este preşedinte al sucursalei A.G.I.R. Braşov şi membru al Consiliului Director al Asociaţiei Generale a Inginerilor din România. E-mail: tomescu_traian@yahoo.com)

0 Comentarii

Curs ESA – Ladybird Guide to Spacecraft Communications 2019

Agenția Spațială Europeana organizează un curs de comunicații spațiale adresat studenților din tarile membre ESA in perioada 5-8 febrouarie 2019. Data limita pentru aplicații este 3 Decembrie 2018. Programul cursului: Day 1 Introduction The Challenge Modulation Group...

PoliJobs 2018

PoliJobs 2018 va avea loc anul acesta pe 7 și 8 noiembrie (Miercuri si Joi), în Holul AN, între orele 10.00- 16.00. Este cel mai mare târg de cariere, organizat de către Universitatea Politehnica din București, prin intermediul POLIJOBS. Peste 50 de companii de pe...

Les journées de l’espace

Invităm comunitatea noastră academică să participe la un important eveniment organizat de Institutul Francez din București în domeniul spațial:

GKN Fokker Engineering Romania

GKN FOKKER ENGINEERING ROMÂNIA angajează ingineri aerospațiali. În 2016 am semnat un parteneriat strategic cu această prestigioasă companie, care are peste un deceniu în România și multe reușite la activ în domeniul proiectării de aeronave de ultimă generație cu...

CATIA Lab

Catia Lab este laboratorul prin care UPB - Facultatea de Inginerie Aerospațială și ALTEN Delivery Center Bucharest(GECI Engineering Services) își doresc să pună bazele următoarei generații de ingineri proiectanți de aeronave și nu numai. Invităm toți studenții care...

Deschiderea Anului Universitar 2018-2019

Deschiderea anului universitar 2018-2019 va avea loc pe data de 24 septembrie 2018, in Aula Universității Politehnica din București, începand cu ora 10.00. <Repartizarea locurilor pe facultăți> La ora 14.00 Facultatea de Inginerie Aerospațială organizează...

Program Special Decanat

Programul special al Decanatului Facultății de Inginerie Aerospațială pe perioada de concediu (20 iulie - 26 august 2018) este următorul: Miercuri 25 iul, 1 aug, 8 aug, 15 aug, 22 aug  (12 - 14) Luni 30 iul (12 - 14) Pentru Admitere licența - sesiunea de completare a...

Premiul Nicolae Tipei 2018

Pentru editia 2018, regulamentul de acordare a prestigiosului “Premiu Nicolae Tipei” a fost îmbunătățit. Recompensa financiară a crescut de la $750 la $1500 (USD), ca urmare a deciziei domnului profesor Sever Tipei, care cu generozitate finanțează acest premiu...

Angajări GURUCAD

Compania GURUCAD SRL recrutează personal calificat pentru desfășurarea proiectelor comapaniei, ingineri care să poată lucra 8 ore pe zi 5 zile pe săptămână. Absolvenții de licență care doresc să-și continue studiile la master nu se încadrează în acest profil. De...