Aceste mărturii ale unor colegi ingineri de instalații și aparate de bord se referă la perioada anilor 1986-1992 și sunt deprinse parcă din Zoșcenko. Sunt povești adevărate din viața inginerilor de aviație din acea perioadă, care arată cum se făcea inginerie de cel mai înalt nivel într-o țară care de altfel părea să aparțină lumii a treia. În povești se simte siajul comunismului.  Una dintre caracteristicile comunismului este că întotdeauna, ceva de bază lipsește de pe piață. Puteam avea o industrie aerospațială, dar nu aveam motorină și lapte praf pentru sugari.

Mărturia unui coleg V.

”Cum am ajuns să lucrez la Autoritatea Aeronautică Civilă? Lucram la Clinceni, la armată, în colectivul lui Călugăru. Eram duși cu autobuze de armată din București la Clinceni în fiecare dimineață. Reparam rachete de MiG-23, care se stricau des, pentru că nu aveau cuple anti-prost, intrau în ambele poziții. Dacă era băgată invers, centrala de dirijare se ardea în două secunde și ajungea la noi. Aveam mult de lucru, pentru că productivitate celor care băgau cuplele invers era mare. Centrala era încapsulată în azot, noi o demontam și reparam girscoapele, apoi o trimiteam la Chișinău pentru a fi represurizată în azot. Noi nu aveam instalația respectivă, doar reparam partea electrică. Până într-o zi, când armata n-a mai avut motorină pentru autobuze. Am fost anunțați că din lipsă de motorină, nu mai putem fi transportați la Clinceni. Așa că am fost obligați să ne căutăm de lucru în București. Tocmai se înființa Autoritatea Aeonautică Civilă Română. Nu știam ce e aia. Nu prea eram obișnuiți cu aviația civilă, dar de nevoie, am învățat.”

Mărturia unui coleg C.

”Lucram și eu la Clinceni, în colectivul lui Călugăru. Noi aveam de transformat o rachetă Aer-Aer sovietică într-o rachetă Sol-Aer. După ce am terminat prototipul, trebuia să-l trimitem la Aerostar Bacău pentru a fi pus la teste. Problema era că n-aveam cu ce să-l trimitem. Racheta era de vreo 2 m lungime, într-o mașină particulară nu încăpea, iar dacă o puneam deasupra, pe capotă, ar fi dat de bănuit. Armata nu avea motorină să o trimitem cu un camion la Bacău. Așa că am încercat să fim creativi. Am demontat aripioarele și le-am băgat într-un geamantan. Racheta rămasă era destul de subțire, dar era lungă. Am înfășurat-o într-un covor persan și am luat-o cu autobuzul la gară, apoi cu trenul. Am pus-o pe culoarul de la vagon. Se mai împiedica lumea de ea, dar nu ne făceam griji, era dezamorsată și destul de rezistentă. La Bacău am intrat fără probleme pe poarta fabricii. Din cauza furturilor din fabrică, paznicii erau atenți doar la ieșire. Așa că, după ce am livrat racheta cu succes la inginerii de la testare, ne-am luat covorul și am dat să plecăm. La poartă însă, paznicii vigilenți nu voiau să ne lase să ieșim cu covorul. ”De unde l-ați luat?” ”Am venit cu el, nu ne-ați văzut?” Ne-am zbătut mult să scăpăm de acolo cu covor cu tot.

0 Comentarii

FER Open Doors

GKN FOKKER ENGINEERING ROMÂNIA organizează un eveniment Open Doors dedicat studenților Facultății de Inginerie Aerospațială din anul II la sediul companiei: Bd. Dimitrie Pompeiu, nr. 5-7, Hermes Business Campus, Cladirea 2, Etaj 3, Sectorul 2, Bucureşti pe data de 17...

Angajări la INCAS

Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala “Elie Carafoli” - I.N.C.A.S. Bucuresti anunță scoaterea la concurs a 4 posturi de ingineri specialisti in Analiza Structuri, cu contract individual de munca pe o perioada determinata, in cadrul proiectelor Space...

Evenimente Alten Delivery Center Bucharest

Prezentare ALTEN ALTEN Delivery Center Bucharest doreste sa vina mai aproape de studentii Facultatii de Inginerie Aerospatiala  si din acest motiv luni 1 aprilie  vom sustine o prezentare catre studentii din anul IV incepand cu ora 16:00 în Polizu sala G01. Acest...

ERASMUS+

Interviul ERASMUS+ v-a avea loc in data de 26 martie 2019, ora 16, sala I002. Sunt înscriși 10 studenți.

AEROCONSULT 2019

“TOGETHER WE STAND, DIVIDED WE FALL!” Aceasta este deviza celui mai longeviv eveniment de tip târg de cariere marca EUROAVIA București, ediția din acest an având loc în perioada 25-26 martie! Vizând cea de a zecea ediție, AEROCONSULT oferă studenților oportunitatea de...

Air Navigation Convention 2019 Making of a decade

Air Navigation Convention 2019 “Making of a decade”:  28-29 Martie Air Navigation Convention este deja un eveniment binecunoscut în lumea aviaţiei, acesta ajungând la cea de-a X-a ediţie, după cum însăşi tema din acest an sugerează. Acest eveniment internaţional este...

Absolvenții FIA Câștigători ai Bursei Fulbright 2019

Andreea Sfia, Facultatea de Inginerie Aerospațială, Navigatie Aeriana, Promoția 2018 Mihai Golu, Facultatea de Inginerie Aerospațială, Navigatie Aeriana, Promoția 2017 Anul trecut am văzut articolul despre bursele Fulbright pe site-ul facultății și am decis să...

Sesiune de informare Erasmus+

Biroul Erasmus+ din UPB organizează Marti, 5 martie 2019, ora 12:00 o sesiune de informare - Erasmus Open Doors (EOD) - in sala AN010. Cum orice călătorie începe cu primul pas cei interesați sunt invitați sa îl facă ...

Alumnus ing. Teodor Zanfirescu

Asociația Alumni Politehnica Aerospace Engineering organizează o întâlnire istorică a studenților și a cadrelor didactice din Facultatea de Inginerie Aerospațială cu un Alumnus de seamă: ing. Teodor Zanfirescu, promoția 1954. Întâlnirea are loc în Marele Amfiteatru...

CATIA Lab 2

Catia Lab este laboratorul prin care UPB - Facultatea de Inginerie Aerospațială și ALTEN Delivery Center Bucharest(GECI Engineering Services) își doresc să pună bazele următoarei generații de ingineri proiectanți de aeronave și nu numai. Invităm toți studenții care...