Aceste mărturii ale unor colegi ingineri de instalații și aparate de bord se referă la perioada anilor 1986-1992 și sunt deprinse parcă din Zoșcenko. Sunt povești adevărate din viața inginerilor de aviație din acea perioadă, care arată cum se făcea inginerie de cel mai înalt nivel într-o țară care de altfel părea să aparțină lumii a treia. În povești se simte siajul comunismului.  Una dintre caracteristicile comunismului este că întotdeauna, ceva de bază lipsește de pe piață. Puteam avea o industrie aerospațială, dar nu aveam motorină și lapte praf pentru sugari.

Mărturia unui coleg V.

”Cum am ajuns să lucrez la Autoritatea Aeronautică Civilă? Lucram la Clinceni, la armată, în colectivul lui Călugăru. Eram duși cu autobuze de armată din București la Clinceni în fiecare dimineață. Reparam rachete de MiG-23, care se stricau des, pentru că nu aveau cuple anti-prost, intrau în ambele poziții. Dacă era băgată invers, centrala de dirijare se ardea în două secunde și ajungea la noi. Aveam mult de lucru, pentru că productivitate celor care băgau cuplele invers era mare. Centrala era încapsulată în azot, noi o demontam și reparam girscoapele, apoi o trimiteam la Chișinău pentru a fi represurizată în azot. Noi nu aveam instalația respectivă, doar reparam partea electrică. Până într-o zi, când armata n-a mai avut motorină pentru autobuze. Am fost anunțați că din lipsă de motorină, nu mai putem fi transportați la Clinceni. Așa că am fost obligați să ne căutăm de lucru în București. Tocmai se înființa Autoritatea Aeonautică Civilă Română. Nu știam ce e aia. Nu prea eram obișnuiți cu aviația civilă, dar de nevoie, am învățat.”

Mărturia unui coleg C.

”Lucram și eu la Clinceni, în colectivul lui Călugăru. Noi aveam de transformat o rachetă Aer-Aer sovietică într-o rachetă Sol-Aer. După ce am terminat prototipul, trebuia să-l trimitem la Aerostar Bacău pentru a fi pus la teste. Problema era că n-aveam cu ce să-l trimitem. Racheta era de vreo 2 m lungime, într-o mașină particulară nu încăpea, iar dacă o puneam deasupra, pe capotă, ar fi dat de bănuit. Armata nu avea motorină să o trimitem cu un camion la Bacău. Așa că am încercat să fim creativi. Am demontat aripioarele și le-am băgat într-un geamantan. Racheta rămasă era destul de subțire, dar era lungă. Am înfășurat-o într-un covor persan și am luat-o cu autobuzul la gară, apoi cu trenul. Am pus-o pe culoarul de la vagon. Se mai împiedica lumea de ea, dar nu ne făceam griji, era dezamorsată și destul de rezistentă. La Bacău am intrat fără probleme pe poarta fabricii. Din cauza furturilor din fabrică, paznicii erau atenți doar la ieșire. Așa că, după ce am livrat racheta cu succes la inginerii de la testare, ne-am luat covorul și am dat să plecăm. La poartă însă, paznicii vigilenți nu voiau să ne lase să ieșim cu covorul. ”De unde l-ați luat?” ”Am venit cu el, nu ne-ați văzut?” Ne-am zbătut mult să scăpăm de acolo cu covor cu tot.

0 Comentarii

Employment oportunity

Post de Radio Navigation System Engineer la ESA http://www.esa.int/hr/PDF/ESA-AR-ESTEC-2017-005.pdf

Polifest 30 mar – 1 apr 2017

GMV și Deimos (doi jucători importanți pe piața astronautică) au rivalizat la POLIFEST 2017 în a se adresa studenților noștri. Astronautica este un domeniu fascinant și bine finanțat din 2011 (de când România este membru al European Space Agency)....

Burse

Important pentru studenți! Bursele se majorează. Sunt noi reguli pentru bursele sociale, care de acum se pot cumula cu bursele de performanță / merit. În schimb sunt mai multe feluri de venit luate în calcul. Citiți atent vă rog Ordinul Ministrului și depuneți-vă...

Orar semestrul II 2016-2017

A fost publicata versiunea finala a orarului pentru semestrul II. Il puteți consulta la Secretariat/Orar.

CONCURS de SELECȚIE Studenți ERASMUS 2017-2018, sem. I si II

Un nou concurs de selecție pentru mobilitățile ERASMUS+ (studiu sau plasament) pentru anul academic 2017-2018, semestrele I si II, are loc în perioada 06.03.2016-24.03.2016 și se va desfășura conform regulamentului afișat la http://www.upb.ro/program-erasmus-llp.html...

Sonaca in România

On 10th of March, Sonaca will officially inaugurate its plant in Moldoveneşti, Cluj County. After 18 months to build, Sonaca plant put into service the first production lines mid-September 2016. Currently, the plant has 30 employees and the number will increase up to...

Anunț Aeroclubul României

Aeroclubul României cu sediul in Bucureşti, bd. Lascar Catargiu nr. 54 sector 1, organizează concurs pentru ocuparea unor posturi vacante în data de 15.02.2017, ora 10.00 proba scrisă, respectiv în data de 21.02.2017, ora 10.00 interviu. Dosarele se depun la sediul...

EASA graduate internship openings deadline 14 February!

Check this out: EASA graduate internship openings deadline 14 February! (Prin amabilitatea absolventului nostru Roland TOMA, DOA Team Leader European Aviation Safety Agency) http://fia.aero.pub.ro/wp-content/uploads/2017/04/EASAopenings.pdf