Pe 11 noiembrie 2016 în Sala Senatului Universității Politehnica din București, legendarul președinte al Air Canada, dl. Călin Rovinescu a primit titlul de Doctor Honoris Causa, acordat de Rectorul UPB, dl. Mihnea Costoiu, în prezența Excelenței Sale, Kevin Hamilton, ambasadorul Canadei la București.

Laudatio a fost prezentat de Cancelarul UPB, Prof. dr. ing. Iulian Ripoșan

Discursul domnului Călin Rovinescu, Președinte al Air Canada:

“Multumesc! Doamnelor si domnilor, este o placere sa fiu aici astazi. Este un moment de mandrie si, in acelasi timp, foarte emotionant pentru mine – primirea titlului Doctor Honoris Causa. Asa cum vedeti, romana mea este cam ruginita. Dupa cum ati aflat din prezentarea sustinuta de Rectorul UPB, am plecat din Romania pe cand aveam 5 ani impreuna cu familia mea. Inainte de a veni aici, am avut ocazia sa citesc cateva informatii interesante despre istoria de aproape 200 de ani a acestei Universitati. Este un privilegiu sa fiu invitat sa fac parte din familia Universitatii Politehnica Bucuresti. Ultima mea diploma universitara (exceptand momentul de astazi) dateaza din 1980. Atat de multe s-au schimbat de atunci si pana acum… In 1980, Internet-ul si telefoanele mobile aveau o arie limitata de raspandire. La fel si computerele personale. In 1980, digitalul insemna sa apesi cu degetul butoanele unui casetofon si sa asculti muzica. De-atunci si pana acum, am avut privilegiul sa vedem, inaintea ochilor nostri, cum lumea a evoluat si cum s-a transformat radical. Mai ales la nivelul tehnologiilor. Traim acum intr-o lume unde lucrurile care ne atrag sunt la totul pasul, schimbarea si inovatiile fiind, pentru multi dintre noi, “armele” preferate.

Haideti sa privim putin industria aeronautica si cea spatiala. Ganditi-va pentru cateva clipe cate s-au schimbat de la acel zbor de 12 secunde al fratilor Wright! Astazi, aviatia este mai rapida, mai sigura, mai silentioasa, mai prietenoasa cu mediul inconjurator si, din multe puncte de vedere, digitala. Boeing provoaca Airbus, Airbus provoaca Boeing, Bombardier provoaca Embraer si chinezii de-abia intra in joc. Operatorii low-cost i-au facut pe cei legacy (cum sunt Air Canada, British Airways, Lufthansa sau Air France) sa fie mai ageri, mai inovatori. Plecand de la acel zbor de 12 secunde, acum avioanele zboara non-stop 14,5 ore, chiar si mai mult, spre orice colt al lumii folosind reteaua stufoasa de rute la nivel mondial.

Acum, aviatia este mai competitiva ca oricand si trebuie sa ramana asa! Cand vine vorba despre competitivitate la nivel global, nu poti aseza inovatia intr-un cadru legal, insa o poti inhiba fiind doar “mediu” ca nivel de pregatire. Sa recunoastem deschis: mediocritatea nu mai este suficienta in zilele noastre in stiinta, tehnologie, proiectare, in afaceri sau in universitati. In nici un caz intr-un domeniu hipercompetitiv cum e aviatia, unde asumarea riscurilor si viteza vor juca un rol mai important in definirea succesului. Realitatea este ca ai nevoie de o doza mare de schimbare, de provocari si inovatie pentru a reusi intr-o lume globalizata. Pentru a avea succes ai nevoie de o agenda inovatoare, de chestii noi, nu doar sa repeti aceleasi lucruri pe care le-ai facut in mod constant pana acum si sa speri la alte rezultate. Din acest punct de vedere imi place cum gandeste Thomas Friedman, editorialist la The New York Times si autorul cartii “The world is flat”, care il cita pe Presedintele Obama cu o declaratie din noiembrie 2010: “Nu vad de ce China are cai ferate mai bune decat noi si Singapore aeroporturi mai bune. Am aflat ca cel mai rapid supercomputer din lume se afla in China. Noi obisnuiam sa fim cei care se lauda cu asta.” Ne intrebam, asadar, cum pot chinezii sa contruiasca trenuri si aeroporturi mai repede si mai bine decat noi, in timp ce in anumite parti din America de Nord si in Europa proiecte de infrastructura (poduri, sosele) sunt dezbatute timp de 5 sau 10 ani inainte de a decide daca le construim sau nu. Intr-o industrie supercompetitiva, nu mai putem continua asa.

In afaceri, evitarea mediocritatii implica asumarea unor riscuri. Aducerea unor produse si servicii inovatoare chiar daca trebuie sa operam in afara zonei noastre de confort. Oamenii se tem mereu de risc. Insa pentru a progresa, riscul, riscul schimbarii si chiar riscul de a esua nu sunt doar bune ci, as putea spune, imperative. Evitarea mediocritatii presupune adoptarea tehnologiei “next generation”. Uneori, e nevoie de timp pentru a vedea rezultatele. Insa cele mai bune companii tech opereaza constant in Beta pentru a reusi in arena globala. Gratie job-ului meu, am avut sansa sa calatoresc in numeroase piete emergente: Brazilia, China, India, Africa de Sud, Turcia, Emiratele Arabe Unite. Toate aceste piete interesante au 3 elemente in comun: viteaza, flexibilitatea si disponibilitatea de a-si asuma riscuri.”

0 Comentarii

FER Open Doors

GKN FOKKER ENGINEERING ROMÂNIA organizează un eveniment Open Doors dedicat studenților Facultății de Inginerie Aerospațială din anul II la sediul companiei: Bd. Dimitrie Pompeiu, nr. 5-7, Hermes Business Campus, Cladirea 2, Etaj 3, Sectorul 2, Bucureşti pe data de 17...

Angajări la INCAS

Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala “Elie Carafoli” - I.N.C.A.S. Bucuresti anunță scoaterea la concurs a 4 posturi de ingineri specialisti in Analiza Structuri, cu contract individual de munca pe o perioada determinata, in cadrul proiectelor Space...

Evenimente Alten Delivery Center Bucharest

Prezentare ALTEN ALTEN Delivery Center Bucharest doreste sa vina mai aproape de studentii Facultatii de Inginerie Aerospatiala  si din acest motiv luni 1 aprilie  vom sustine o prezentare catre studentii din anul IV incepand cu ora 16:00 în Polizu sala G01. Acest...

ERASMUS+

Interviul ERASMUS+ v-a avea loc in data de 26 martie 2019, ora 16, sala I002. Sunt înscriși 10 studenți.

AEROCONSULT 2019

“TOGETHER WE STAND, DIVIDED WE FALL!” Aceasta este deviza celui mai longeviv eveniment de tip târg de cariere marca EUROAVIA București, ediția din acest an având loc în perioada 25-26 martie! Vizând cea de a zecea ediție, AEROCONSULT oferă studenților oportunitatea de...

Air Navigation Convention 2019 Making of a decade

Air Navigation Convention 2019 “Making of a decade”:  28-29 Martie Air Navigation Convention este deja un eveniment binecunoscut în lumea aviaţiei, acesta ajungând la cea de-a X-a ediţie, după cum însăşi tema din acest an sugerează. Acest eveniment internaţional este...

Absolvenții FIA Câștigători ai Bursei Fulbright 2019

Andreea Sfia, Facultatea de Inginerie Aerospațială, Navigatie Aeriana, Promoția 2018 Mihai Golu, Facultatea de Inginerie Aerospațială, Navigatie Aeriana, Promoția 2017 Anul trecut am văzut articolul despre bursele Fulbright pe site-ul facultății și am decis să...

Sesiune de informare Erasmus+

Biroul Erasmus+ din UPB organizează Marti, 5 martie 2019, ora 12:00 o sesiune de informare - Erasmus Open Doors (EOD) - in sala AN010. Cum orice călătorie începe cu primul pas cei interesați sunt invitați sa îl facă ...

Alumnus ing. Teodor Zanfirescu

Asociația Alumni Politehnica Aerospace Engineering organizează o întâlnire istorică a studenților și a cadrelor didactice din Facultatea de Inginerie Aerospațială cu un Alumnus de seamă: ing. Teodor Zanfirescu, promoția 1954. Întâlnirea are loc în Marele Amfiteatru...

CATIA Lab 2

Catia Lab este laboratorul prin care UPB - Facultatea de Inginerie Aerospațială și ALTEN Delivery Center Bucharest(GECI Engineering Services) își doresc să pună bazele următoarei generații de ingineri proiectanți de aeronave și nu numai. Invităm toți studenții care...